2. Kies een betaalmiddel

Hoe werkt het systeem?

De OBU berekent de tol.

De eigenaar van het voertuig ontvangt twee keer per maand (op de Road User Portal) de facturatiedocumenten voor het tolbedrag dat betaald moet worden aan Satellic. Dit bedrag is reeds betaald: Als u de prepaid betaalwijze gebruikt, dan is het betaald met het vooraf betaalde prepaid saldo. Als u de post-paid betaalwijze gebruikt, dan is de tol reeds betaald door uw kredietkaart- of tankkaartuitgever, door uw Business Partner of via domiciliëring.

Het aan Satellic te betalen tolbedrag wordt als het ontvangen is onmiddellijk overgemaakt aan de 3 Gewesten.

Hoe kunt u de tol betalen?

Satellic biedt de ruimste keuze aan betaalmiddelen op de markt, van tank-, debet- en kredietkaarten, tot contant, bankoverschrijving en zelfs domiciliëring en betaling door Business Partners.
Niet alle betaalmiddelen kunnen echter in alle gevallen gebruikt worden bij een Service punt of op de Road User Portal. Zie de onderstaande tabel.

Geaccepteerde derdenbetalers, tankkaarten en kredietkaarten:
TLV, Gabriëls, Octa +, Fuels Maes, Power Oil, Febetra, DATS 24, The Fuel Company, ZMPD, COLSEA
Tankkaartuitgevers: ARAL / BP, AS24, DKV, ENI / AGIP, eurotoll, euroShell, eurotrafic, ESSO / WEX, E100, Global Star, Logpay, Multi Service Tolls, OMV, Plose, RESSA, Statoil, SVG / HGK, TOTAL, UTA, W.A.G., V ialtis
Kredietkaarten: VISA, MASTERCARD

Payment Means NL

*Alleen als u reeds een klant van deze Business Partner bent.

Prepaid of post-paid betalen

U kunt betalen voor u begint te rijden of u kunt beginnen te rijden en achteraf betalen. Deze betaalwijzen heten respectievelijk prepaid en post-paid.

  • Als u de tol prepaid wilt betalen, dan moet u vooraf krediet toevoegen aan het prepaidsaldo saldo van uw OBU voor u begint te rijden. Tijdens het rijden kunt u het resterende prepaid saldo op elk gewenst moment controleren op de OBU en op de Road User Portal. Als u een OBU inlevert met een resterende prepaid saldo, dan betaalt Satellic het resterende prepaid saldo terug.

    U kunt uw prepaid saldo met maximaal 200 euro per keer herladen, tot een maximum saldo van 1000 euro. Het minimale top-up bedrag is 20 euro.
    Als uw prepaid saldo lager dan 50 euro is, dan wordt u gewaarschuwd door een pieptoon en verschijnt er een waarschuwingsbericht op het scherm van de OBU. U moet dan zo snel mogelijk krediet toevoegen aan uw prepaid saldo, hetzij bij het dichtste Service punt, hetzij online via de Road User Portal.

    Krediet toevoegen via bankoverschrijving:
    1) De overschrijving moet naar het volgende bankrekeningnummer gedaan worden: BE05 8260 0051 0275 (Naam: Satellic NV, BIC: DEUTBEBE). U moet de volgende betalingsreferentie gebruiken: de 7 cijfers van uw klantnummer* gevolgd door een spatie en door de 15 cijfers van het serienummer van de OBU. Wij wijzen u erop dat als u niet de juiste betalingsreferentie gebruikt voor het herladen van uw OBU, het langer kan duren voordat het top-up bedrag op uw OBU geladen is.
    2) Het eerste top-up bedrag via bankoverschrijving moet minimaal 50 euro zijn. Vanaf de tweede bankoverschrijving worden bedragen van 20 euro tot 500 euro per OBU geaccepteerd.
    3) U kunt niet via één bankoverschrijving krediet aan meerdere OBU’s toevoegen.
    *Uw klantnummer vindt u op uw facturatiedocumenten of op de Road User Portal (als u ingelogd bent, dan staat uw klantnummer weergegeven tussen haakjes in de rechterbovenhoek, meteen na uw naam)
  • Als u de tol post-paid wilt betalen via kredietkaart of tankkaart, dan wordt het te betalen bedrag in rekening gebracht op uw kaart volgens de afrekeningscyclus van uw kaartuitgever. Als u post-paid betaalt via een kredietkaart, dan is een pre-autorisatie van 45 euro vereist. Voor meer informatie, zie FAQ “Waarom moet ik €45 betalen als ik post-paid met kredietkaart betaal?”

ALS HET RODE LAMPJE OP UW OBU BRANDT, DAN KAN DIT BETEKENEN DAT:

  • De limiet van uw betaalkaart overschreden is. In dit geval moet u onmiddellijk onze Klantendienst bellen of uw betaalmiddel wijzigen op de Road User Portal of bij een Service punt.
  • Uw prepaid tegoed te laag is. U kunt uw OBU herladen:
    - via een bankoverschrijving (denk erom dat een bankoverschrijving 2 tot 5 werkdagen in beslag kan nemen en dat het dus ten minste 2 werkdagen duurt voor het top-up bedrag op uw OBU geladen is),
    - als het top-up bedrag meteen op uw OBU geladen moet staan, dan kunt u de top-up van uw OBU beter betalen per kredietkaart, debetkaart of tankkaart. Het top-up bedrag staat dan enkele minuten nadat de betaling bevestigd is op uw OBU. Dit kan bij een Service punt of via de Road User Portal.

BELANGRIJK!
Als het rode lampje van uw OBU brandt, dan volstaat het geven van een betalingsopdracht niet om in België te mogen rijden; u moet eerst wachten tot het bedrag op de OBU geladen is en het groene lampje weer brandt om te beginnen rijden.