Wat moet ik doe als het rode lampje van mijn OBU brandt?

Wanneer het rode lampje van uw OBU brandt, voldoet u niet aan de voorschriften van het Belgische Kilometerheffingssysteem en riskeert u een boete.

Stop eerst zo snel mogelijk met rijden.

Uw OBU kan om verschillende redenen een rood licht weergeven. Voer de controles uit die hieronder en in het “Rood licht OBU”-filmpje worden beschreven:

  • Hebt u een e-mail ontvangen waarin staat dat uw boorddocumenten zijn geweigerd? Controleer op de Road User Portal of alle gegevens correct zijn en pas aan waar nodig.
  • Als u de tol prepaid betaalt: controleer of u voldoende saldo hebt en zo niet, voeg  krediet aan uw saldo toe.
  • Als u de tol post-paid betaalt: controleer of de pre-autorisatie op uw kredietkaart geslaagd is en neem anders contact op met de uitgever van uw kredietkaart.
  • Is de OBU langer dan 15 minuten ingeschakeld geweest? Als dit niet het geval is, schakelt u de OBU in en wacht 15 minuten. Zorg ervoor dat de OBU een duidelijk zicht op de lucht heeft en dat u zich niet in een tunnel of een ondergrondse parkeergarage bevindt. Voer een proefrit uit na 15 minuten.

Als het problem niet opgelost is, gelieve onze Klantendienst (beschikbaar 24/7) op te bellen op 00800-72 83 55 42 of 00800 - Satellic (vanuit België en de buurlanden). Van elders kunt u ons bereiken op +32 2 416 0 416. Hou er rekening mee dat de gesprekken vanaf een mobiel netwerk kunnen worden aangerekend (zie voorwaarden van uw mobiele operator).

 

Was deze informatie nuttig?
Yes
No
Bedankt voor uw feedback!
Kunnen wij iets anders doen om onze website te verbeteren? Laat het ons weten via het contactformulier!