Satellic: de eerste honderd dagen

Precies honderd dagen na het lanceren van de kilometerheffing voor vrachtwagens in België maakt Satellic een eerste balans op van deze lanceringperiode en vraagt een aantal stakeholders naar hun mening.

Van de 800.000 OBU's die werden geproduceerd om te voldoen aan de potentiële vraag van de markt zijn er ondertussen ongeveer 600.000 verdeeld aan gebruikers in België en het buitenland. Nu rijden er elke dag tussen 130.000 en 140.000 uitgeruste voertuigen op het Belgische wegennet.

Rudolf Pospischil, CEO van Satellic: “Na een moeizame start krijgen we nu veel positieve feedback van gebruikers en transportverenigingen over de verbetering van onze dienst. We hebben onze opdracht volbracht en zijn erin geslaagd om in een recordtijd een geavanceerd tolsysteem op poten te zetten.”

Het standpunt van een expert

Het systeem kan rekenen op de goedkeuring van belangrijke spelers in de markt, die een ruime ervaring hebben met dit soort projecten. DKV, een Europese specialist op het vlak van diensten aan transporteurs, was een bevoorrechte waarnemer van verschillende lanceringen van tolsystemen in Europa. Jürgen Steinmeyer, toldirecteur van het Duitse bedrijf, verklaart: “Vanuit ons standpunt en met onze ervaring met dergelijke implementaties mogen we zeggen dat de lancering van de kilometerheffing in België een succes is”. Dat vindt ook Jérôme Lejeune, CEO van de Franse producent van wegapparatuur Axxès – een rechtstreekse concurrent van Satellic. Op 8 april zei hij in Le Soir: “Satellic stond voor een enorme technologische uitdaging, want het bedrijf moest een volledig systeem creëren vanaf nul[1]”. Hij voegde daaraan nog toe: “Ik ben blij dat de drie Gewesten erin geslaagd zijn trouw te blijven aan hun politieke wil om deze milieuvriendelijke heffing in te voeren, ondanks de grote tegenstand[2]”.

Na de technische uitdaging om in nauwelijks twee jaar een volledig systeem vanaf nul te implementeren, wil Satellic ook in de toekomst alle gebruikers een betaalbare kwaliteitsdienst blijven aanbieden. Satellic biedt als enige operator de mogelijkheid om alleen maar de tol te betalen, en verschaft daarnaast een uitgebreid pakket gratis diensten.

Voortdurende ontwikkeling betekent voortdurende verbetering

Omdat het systeem werd ontwikkeld om upgrades mogelijk te maken en te voldoen aan de wensen van zowel de Gewesten als de gebruikers, wordt het voortdurend verder ontwikkeld en verbeterd.

Vorig weekend werd er een nieuwe versie van de software gelanceerd waardoor het systeem voor iedereen gebruiksvriendelijker wordt:

  • trajectvisualisatie op een interactieve kaart, gratis aangeboden op het Road User Portal om de gebruikers te helpen hun reis te optimaliseren
  • mogelijkheid om rechtstreeks een business partner van Satellic te kiezen als Gegarandeerde Betaalmethode voor een nieuwe OBU voor gebruikers die al een beroep doen op de diensten van deze partner
  • dankzij de functie ‘Schakel OBU in’ wordt de bestuurder er door een knipperende display en een continue pieptoon aan het begin van een rit aan herinnerd dat hij zijn OBU moet inschakelen
  • een geautomatiseerde procedure voor een snellere terugbetaling van zowel de waarborg als het krediet op de vooraf betaalde OBU's
  • eenvoudiger koppelen en ontkoppelen van de OBU door de gebruiker, ook als hij onderweg is

Met deze veranderingen wil Satellic inspelen op de voornaamste vragen van de gebruikers, bedrijfsuitbaters, bestuurders of personen met een voertuig waarvoor ze tol betalen. De opdracht van Satellic bestaat erin de dienst aan de klant voortdurend te verbeteren.

[1] "De technologische uitdaging was groot voor Satellic omdat we het  hele systeem moesten creëren"
[2] "Ik ben vooral blij dat de drie Gewesten erin geslaagd zijn hun politieke wil te behouden om deze ecologische belasting in te voeren, ondanks de vele tegenstellingen."