alert attention business-partner calculator cc check close contact conversion-tool couple download envelope file information leaf map-location min money obu pc people person phone picture plus press questionmark satellic satellite search servicepoint truck www

Sinds 1 april 2016 moeten alle vrachtwagens van meer dan 3,5 ton een werkende On Board Unit (OBU) hebben in België. De OBU is enkel vereist als het motorvoertuig een maximum toegelaten massa (MTM) heeft van meer dan 3,5 ton. Als referentiepunt voor het invullen bij registratie wordt steeds uitgegaan van het maximaal toegelaten totaalgewicht; de MTM van de slepen (MTMs).

Deze tol wordt geheven op autosnelwegen en een aantal regionale en gemeentelijke wegen. De OBU moet aanstaan zodra u op een Belgische weg rijdt (altijd met een groen lichtje en zonder foutmelding op het scherm). Het systeem is gebaseerd op het principe ‘de gebruiker betaalt’. Dit betekent dat iedereen een faire bijdrage betaalt om de wegen te gebruiken.

Satellic heft de tol namens de 3 Belgische gewesten: Vlaanderen, Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Hoe werkt het systeem?

1
 

 

Elke inlandse of buitenlandse vrachtwagen zwaarder dan 3,5 ton moet op Belgische wegen een werkende OBU hebben vanaf 1 april 2016.

 

2
 

 

De OBU detecteert via satellietsignalen waar het voertuig zich bevindt en welke route het volgt.

 

3
 

 

Het systeem past het tarief toe dat op het wegtype van toepassing is.

 

4
 

 

De OBU berekent de te betalen tol. Het tarief is afhankelijk van de maximum toegelaten massa (MTM), de emissieklasse en het type weg. De tol wordt berekend op basis van hoeveel kilometers er gereden worden en waar (in welk gewest).

 

5
 

 

De eigenaar krijgt een overzicht van het te betalen bedrag. Het verschuldigde bedrag wordt betaald aan Satellic die de tol aan de drie Belgische regeringen overmaakt volgens het gebruik van het wegennet.

 

6
 

 

Vaste, flexibele en mobiele controlepunten doorheen België controleren of de vrachtwagens een werkende OBU hebben.